Що таке ОМЗ?

Визначення ОВЗ

Обмежені можливості здоров'я (ОВЗ) - порушення психічного і/або фізичного здоров'я. Сфери освіти і медицини визначають ОВЗ однаково: обмежені можливості здоров'я, які накладають обмеження в повсякденній життєдіяльності.

У сфері освіти до відхилень відносяться порушення зору, ОРА (опорно-рухового апарату), мови, інтелектуального розвитку та спілкування, в тому числі і затримка психічного розвитку.

Медична розшифровка приведена в Міжнародній класифікації функціонування, обмежень життєдіяльності та здоров'я дітей і підлітків (МКФ-ДП). Порушенням вважаються проблеми при розвитку фізичних і психічних функцій і структур організму. МКФ-ДП виділяє 5 рівнів порушення в процентному співвідношенні і 4 рівня затримок, при тому, що останні можуть зникнути.

Категорії ОВЗ

Обмежені можливості здоров'я умовно можно розділити на 8 категорій:

Нечуючі або глухі діти без мови.

До цієї категорії відносяться діти, що рано втратили слух або втратили його до розвитку мови, зі слуховими проблемами з народження. У них погано розвинені пам'ять і увагу, їм складніше визначати причинно-наслідкові зв'язки, властивості і відносини.

Після навчання мови зустрічаються переважно слова-предмети, мало описів або дій.

Слабочуючі діти.

До них відносяться діти, у яких слух відсутній частково, або було втрачено після того, як сформувався певний мовний запас. Діти з цієї категорії також страждають приглухуватістю, патологіями мови і недорозвиненістю мовного апарату. Вони продовжують розвивати мову і збільшувати запас слів. Через відсутність сприйняття на слух отримана інформація сильно спотворюється і здатності до подальшого навчання залежать від психічних і пізнавальних процесів, які сформувалися у дитини до втрати слуху.

Головне завдання навчання - поліпшити зорове сприйняття і концентрацію на губах людини що говорить. Внаслідок цього, підвищується уважність і розвивається зорова пам'ять.

Допоможе прискорити розвиток таких навичок ляльковий театр Тіфлоцентра "Вертикаль". Крім ігрової функції, театр сприяє збагаченню емоційного сприйняття дітей і навчає емпатії через програвання ролей на "сцені" театру.

Порушення зору.

До даної категорії відносяться Незрячі, сліпонароджені, що осліпли до 3 років діти. З причини повної відсутності зорового сприйняття навчання дітей ускладнюється - використовувані слова часто не можна порівняти з реальними образами.

Слабозорі і пізно осліпші.

Навчання таких дітей засновано на полісенсорному досвіді: замість одного аналізатора використовується інший. Ці діти можуть пізнавати світ за допомогою дотику, за рахунок чутливості до вібрацій.

Спростити навчання дітей з порушенням зорового сприйняття покликана "БрайльБука" - інтерактивна міні-абетка для вивчення алфавіту по точковій системі Брайля в ігровій формі.

Ляльковий театр також підійде для незрячих і слабозорих дітей. Він обладнаний інтерактивною звуковою панеллю, інформація на якій продубльована шрифтом Брайля. Це дозволяє сліпим дітям брати участь у створенні вистав.

Важка мовна патологія.

У цю групу входять діти німі, з фонетико-фонематичним недорозвиненням мови і порушенням вимови окремих звуків. Під час навчання слід вдатися до ритміки, музици і гімнастики - це допомагає відновити стійкий пізнавальний інтерес. Інтерактивний ляльковий театр сприяє розвитку мови і комунікативних навичок у формі гри.

Порушення опорно-рухового апарату (ОРА).

До даної категорії відносяться діти з ДЦП, порушеннями ОРА, млявими паралічами кінцівок. У таких дітей більше розвинене вербальне мислення, доповнювати навчання потрібно посильно трудовою діяльністю - це навчить їх перемикати увагу і знизить млявість.

Діти із затримкою психічного розвитку (ЗПР).

У дітей з такою патологією підвищена стомлюваність і присутні труднощі в засвоєнні знань.

При навчанні необхідно враховувати малий запас сил, проблеми з довгою концентрацією і увагою. Якщо вчити дітей в спокійних умовах з частими перервами і зрозумілими завданнями, кожен покаже знання, наближені до стандарту.

Відхилення інтелектуального розвитку.

Діти з глибоким недорозвиненням пізнавальних процесів. Їм важко приймати навчання через спотворене  сприйняття світу. Найчастіше ця категорія може оволодіти мовою, нехай досить скромною і з великою кількістю граматичних і фонетичних помилок.

Основна форма роботи - трудове навчання.